تبلیغات
همه رفتن کسی با ما نموندش . کسی خط دل مارو نخوندش. همه رفتن ولی این دل مارو، همون که فکر نمی کردیم سوزوندش. که حاشا کرده ای بر در نخورده که آیا زنده ایم یا جان سپرده.که حاشا صحبتی حرفی، کلامی که جزء رفته هاییم ما نمرده. عجب بالا و پایین داره دنیا. عجب این روزگار دلسرده با ما. یه روز دوروبرم صدتا رفیق بود منو امروز ببین تنهای تنها. خیال کردم که این گوشه کنارا یکی داره هوای کار مارا. یکی هم این میون دلسوزه ما هست نداره، آرزو آزاره مارا./ - معرفی کتاب
معرفی کتاب | تخصصی ,

((خردمند به كار خویش تكیه كند و نادان به آرزوی خویش))

سلام دوستای خردمند و علمی. این هفته، هم كتاب داریم هم یك مقاله . مقاله رو در پایین تر خواهید یافت اما فاصله شما با معرفی كتاب تنها به اندازه كلیك بر روی ((بقیه ماجرا)) است. در ضمن بخشهایی از متن این كتاب را هم برایتان آوردیم تا با شیوه كلامی آن هم آشنا بشوید. بقیه اش با شماست... .

 

 

نام : آشنایی با طراحی محیط و منظر(جلد دوم)

نویسنده : جان.ل.ماتلاك

مترجم : معاونت آموزش و پژوهش سازمان پاركها و فضای سبز شهر تهران

ناشر : سازمان پاركها و فضای سبز شهر تهران

این كتاب افزون بر این كه به مفاهیم ، نگرشها و پیوندهای مردم در آشنایی با طراحی محیط و منظر پاسخ می دهد ، بر شمردن گرایشهای كارسازی چون : بوم شناختی، فن شناسی، فرهنگی و حتی آموزش تفكر طراحی را نیز از نظر دور نداشته و جستجو گرانه به ویژگی ها و دیدگاههای نوین روابط انسان _زمان و مكان سازی پرداخته است.

خلاصه ای از صفحات اولیه كتاب(گردش پیاده ها):

معمولاً ادراك ما از جهان با حركت در فضا شكل می گیرد. این ادراك مانند هر برسی دیگری ، ادراكی كاملاً خارجی نیست و به ماهیت ، سرعت و مسیر حركت ما ارتباط پیدا میكند.

ویژگی ، ماهیت ، سرعت و مسیر حركت ما نیز از مسیر گردش تاثیر مپذیرد .  ... .

ویژگی جریان:

ویژگی خاص حركت ، نه تنها در هنگام عبورمان از محیط بر روحیه ما تاثیر می گذارد ، بلكه تصاویر دریافتی ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

حركت مستقیم احساس فوریت و هدفدار بودن ، و حركت غیر مستقیم احشاش تنش یا اسرار آمیز بودن را بیان می كند . حركت روان موجب سفر كار آمدی می شود واحساس فراغت را منتقل میكند . حركت پیچ دار احساس تفكر یا غم و افسردگی را بیان می كند. مسیر پیچ در پیچ اگر زمان كافی باشد ممكن است شخص را به توقف و تامل تشویق كند ، اما اگر وقت تنگ باشد می تواند بسیار ناراحت كننده باشد . خطوط پر انرژی و زاویه دار حركت ، انرژی و احساس هیجان یا حتی جنون را منتقل می كند.

ماهیت جریان:

علاوه بر ویژگی مسیر حركت ماهیت آن نیز بر ادراك ما اثر می گذارد .اگر درحال بالا رفتن به جایی برسیم، به بالا بیشتر نگاه می كنیم . وقتی رسیدیم احساس پیروزی می كنیم . اما گر با پائین رفتن به جائی وارد شویم ، توجه ما به سمت پایین است و جزئیات كف سازی و غیره بیشتر مد نظر ما است .

 حركات ادغام شونده رو به اوج هستند و حركات پراكنده شونده موجب پخش شدن انرژی ها می شود و احساس رهائی را بیان می كند .

اكثر جریان ها دارای ماهیت ریتم دار هستند . تقاطع ها نیز ماهیت ریتم دار دارند . زیرا موجب تغییر سرعت حركت می شوند . این كار یا از طریق شلوغی صورت می گیرد و یا با ترغیب فرد به توقف و انتخاب مسیر و تماشای حركت سایرین  انجام میشود . معمولاً تقاطع ها در مسیر حركت به صورت رویدادها عمل می كنند.

سرعت جریان

درك ما از مكان با سرعت حركت ما تغییر می كند . اگر به سرعت حركت كنیم ، نسبتاً كمتر متوجه جزئیات می شویم . با كاهش سرعت نسبت به دنیای اطرافمان دقت بیشتری می كنیم .

هرچه راه باریكتر شود ما ناآگاهانه بر سرعت خود افزوده ، به مقصد توجه می كنیم وكمتر از اطراف خود با خبر می شویم . با پهن شدن راه ، آرامش بیشتری یافته ، با اطراف بیشتر آشنا می شویم و حواسمان زنده می شود

               

و ... .

 

 


نوشته شده توسط پژواک در چهارشنبه 27 اردیبهشت 1385 و ساعت 10:05 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ طرحهای شرکت SOM در برنامه ریزی شهری+ برنامه حمل و نقل شهری سازمان ملل متحد+ khabarhay kelaaaaaaas+ درد دل بچه ها+ خسته کار نباشین !!!+ نخستین درود+ من از اسلام شما بدم می آید!!!؟؟؟+ لطیفه های بی نمک+ چرا ...؟+ + به بهانه آخرین جمعه سال+ یه روز سرد !!!!!!!+ آیا میدانید: + آشنایی با واحدهای ترم۴ کارشناسی شهرسازی + ۱+۱۲ نکته مهم در عشق و زندگی ( زندگی و عشق )

صفحات: